09.07.2017

Sommerferie på Blåfjellenden?

Dårlig værmelding betyr få gjester.

En ting er sikkert, med dårlig værvarsel på YR blir det mindre besøk på Blåfjellenden. Selv om YR vartet opp med både regn og skodde for fredagen, mente jeg at denne gangen - i hvert fall denne gangen - ville det komme folk.

Nå var det  "folk" - to danske drenge på tur i norsk fjellheim. Men selv om de var fra Jylland og snakket sent, var det til sine tider vanskelig å forstå hva de mente. Og de forsvant opp på hemsen før 10. Da ble jeg også denne fredagen alene.
Selv om yr varslet regn på fredagen, og vindusviskerne gikk oppover Øvstabødalen, så kom trekken fra sør. Med andre ord medvind og regnet i ryggen. Og det var ikke spesielt mye regn. Inne i mellom noen skikkelige bøyer, men stor sett bare lett nedbør.

Det var ikke noe i veien for å ta mot hytta. Alene - uten spor av andre.

Det er helt greit å gå i regnvær. Det er vått, men på sommeren blir i hvert fall ikke jeg skikkelig kald. Det burdeliksom også andre får med seg, men som sagt . ingen andre....

Det var 14 dager siden jeg hadde vært på hytta. Likevel var det helt greit, gulvet var vasket og bosset var i sekker.
Det tar litt tid å "rydde", sette stoler pg bord slik de bør stå. Det er sikkert andre måter å plassere møblementet, men jeg vil helst ha det slik det alltid har vært.

Hvor var alle de som burde ha vært på Blåfjellenden? Ut fra protokollen kunne jeg se at det hadde vært kjente innom. Jeg har stort sett vært alene fra fredag til lørdag de gangene jeg har vært innover.

Vi er snart i midten av juli, Det er litt spesielt at all snø er vekk fra stien så pass tidlig. Det var lite snø, og våren var varm. Det var få dager med frost etter 1. mai. At snøen er smeltet, kunne jeg også se av vanstanden i Fossebekken. Den har ikke vært lavere tidligere i år. Hverken Fossebekken eller vaet øverst fra Blåfjellenden, bød på problemer denn gangen.

Ut fra protokollen er det mulig å se hvor gjestene kommer fra og hvor de skal. Det er nok flest som går fra Hunnedalen og tilbake, men nå i ferietiden er det mange på tur til flere hytter. Sandvatn og Langavatn er en fin rundtur, og mange kommer fra Flørli og vil ned Fidjadalen.

Mulighetne er mange på Blåfjellenden. Hele 5 merkede stier og tre umerkede stier har sit endepunkt (eller startpunkt) på blåfjellenden.
Sist ut er stien fra Skåpet. Det er en sti som går over heia, men det er omtrent like kjapt å følge merket sti fra Skåpet mot Flørli og så ta av mot Blåfjellenden. I følge folk som har gått ruta, betyr dette en tur på omtrent 7 timer.

Hyttene er i god stand, det er alt som trengs for et behagelig opphold. Nå gjelder det bare å nytte de fine dagene, eller aller helst bare ta ut - på tross av været. Det er aldri så dårlig som det ser ut som, gjenom vinduet hjemme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar