10.09.2017

Blåfjellenden med høstfarger.

Høst og regn, og likevel folk i heia.

Selv om jeg var på Blåfjellenden forrige søndag, var det en liten jobb jeg ikke fikk gjort. Betalingsfullmaktene er ikke levert på en stund. Det var på tide å få gjort nettopp det.
Det betød en dagstur inn til hytta på lørdagen.

Værmeldingen var ikke like bra som sist søndag, men bra nok for en dagstur. Fredag hadde værmelderene snakket om store mengder regn. Det var mye vann i elver og bekker, men ikke mer enn vanlig med en del regn.
Søndagen ville bli våtere og mer vindfull enn lørdagen, mente værmelderne.

Jeg startet så tidlig at jeg ikke regnet med å se folk, likevel var det spor i sorpa foran meg. Det viste seg å være en kar som skulle inn til hytta for å ta følge med tre kamerater videre til Sandvatn. De tre hadde tatt turen innover på fredagen. Alle fire + to hunder var klar for å gå da jeg kom inn til Blåfjellenden.
Det hadde vært en fellestur innom hytta. De viste igjen. Kjøkkenhåndkle var vasket og det var våte filler i skuten. Noen hadde gjort en skikkelig jobb før de forlot stedet. Ryddig og rent - takk til de som tok i et tak.
I skuten på "gamlehytta" sto det to par fjellsko - uten såler. Ett par mer enn på forrige lørdag. Noen hadde gått sålene av skoa. Dette er egentlig et problem. Fjellskosåler tåler ikke for lang lagring. De gode skoa som ble brukt for noen år siden - 15-20 -  muligens, tåler ofte dårlig å ikke bli brukt. Sålen går i oppløsing. Gamle sko bør sjekkes før en langtur...

Det var en gjest i stua på "gamlehytta", fra tidligere østauropa. Han hadde slått seg ned på et rom, og hadde vært helt alene den natten, uten å skrive seg inn i protokollen. Jeg prøvde å forklare systemet, og han spurte om han kunne bruke kontanter eller kreditkort, så jeg håper han forsto min forklaring når det gjelder betaling.
Hukommelsen er ikke blitt bedre med årene. Jeg hadde glemt nøkkelen til safen, og fikk derfor ikke gjort jobben jeg var kommet for å gjøre. Det var bare å ta fatt på bakken opp - uten fullmakter i sekken.

Det ville komme en gjeng fra "Barnas Turlag" til hytta på lørdagen. De skulle komme fra Flørli. Det vil bli folk på hytta natt til søndag. Nå fikk jeg regn og litt vind fra sør på hjemturen. Det samme været vil nok folkene fra "Barnas Turlag" også ha over heia. Men jeg antar disse folka har gode klær og at de fleste har vært på fjellet før, så det går sikker - helt sikkert - veldig bra.

Det er alltid litt spennede å se hvor mange gjester som er på vei innover. Med dårlig værmelding for søndagen, trodde jeg ikke det ville bli mange. Antakelig hadde "Barnas Turlag" også bestilt alle sengene, og det er nok en del som setter likhetstegn mellom det at alle sengene er opptatt og at hytta da er full. Noe som så langt fra er tilfellet.
Forrige helg var vi over 50, og det var fortsatt plass til flere...

Først  da jeg kunne se Hunnedalen som en mørk revne i det fjerne, kom det folk i mot. Et par på vei mot hytta for en overnatting før de skulle sette kursen tilbake. Vi fikk en hyggelig prat før de fortsatte mot hytta og jeg mot bilen..

Litt lengre nede - ett lite stykke under Ølbakken sett det en gjeng, med ja nettopp .... De var også på vei mot hytta. Småregn og pause går greit sammen når klærene er i orden. Det  ble en liten stopp her også.

Nå kan det komme folk både fra Langavatn og Sandvatn. Gjerne også opp dalen fra Mån, men sansynligvis ikke mange. Det er jo også andre steder det kan komme folk fra, som Røssdalen, Skåpet og Brådlandsdalen.

Det vil likevel ikke bli så mange som i forrige uke. Med andre ord, det er som oftests god plass på Blåfjellenden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar