04.09.2017

Mange på høst-tur til Blåfjellenden.

Fint vær og høst.

Det har alltid vært slik at høsten er fjelltur-tid. Og at i hvert fall Blåfjellenden har godt besøk - om været lager seg. Denne helga var været på fjellfantenes side. Ikke hele tida. Det kom noen skikkelige byger på lørdagskvelden, som ingen hadde meldt. For de som klarte å komme seg i hus før bygene, var dagen skikkelig fin.
En ting er sikkert, det var folksomt i heia denne helga. Og mange gjester på Blåfjellednen.
Mange gilde og kjekke gjester, må jeg få legge til. Det ble, selv om det var svært god besøk, med omtrent 50 gjester, skikkelig hyggelig. Gjestene oppførte seg eksemplarisk og været ble jo bra - etter hvert...
Jeg var selv på tur denne helga. Jeg kom fra Langavatn på lørdagen, og gikk til Flørli tidlig søndagsmorgen. Sosiale forpliktelser gjorde at jeg satset på å komme til Lauvik med ferja som går 12:45. Noe som var helt uproblematisk med start fra Blåfjellenden rundt 8 på morgenen.

Jeg kom til hytta på lørdag rundt 2. Da var det aøt tre damer. De hadde egentlig tenkt seg til Sandvatn, men på grunn av et kranglet kne, valgte de å ta en ekstra natt på Blåfjellenden.
Høst, god værmelding og fine forhold - spesielt hvis været har vært dårlig tidligere - gir godt besøk på Blåfjellenden. Med mange års bak meg på hytta, vet jeg at de gjelder å finne " rett" plass for grupper og par alt fra starten.

De første paret som kom fikk jeg loset bort i annekset - de hadde bestilt, men jeg trod se likevel var fornøyd med oppholdet. Ungdommen på hovedhytta var ikke helt lydløse.
Etter hvert ble nesten alle rommene fulle. Det kom en gjeng på 5 blide - og kjekke - jenter fra Hunnedalen, 6 gutter på tur fra Flørli. De skulle ned Fidjadalen på søndagen. En hel gjeng ungdom - 9 stykker - som fikk den store hemsen for seg selv, (den tar normalt bare 8...)

Den gamle hytta ble full av ungdom.
Heldigvis fikk jeg loset folk med unger til annekset. En stor gjeng på 10 stykker, jeg mener de var fra Sokndal og sørlandet, fikk den store hemsen. En liten familie fikk tremansrommet og nesten sist kom det 7 stykker, voksne og barn, som måtte dele den lille hemsen - med plass til 5....

Til slutt kom det et par som fil plass i stua. Ungene (og de voksne) trakk  seg tidlig tilbake, og vi voksne fikk en hyggelig og rolig kveld i annekset.

Ungdommen var nok noe mindre "rolige" selv om det gikk helt greit.

Det er ikke så ofte nå lenger at hytta har så mange gjester på en gang. Før i tiden - for 10-15 år siden, kom det ofte gjenger på over 10. Arbeidskamerater, som var på fjelltur og innstilt på litt morro på kvelden. Det  forekommer skjeldent nå lenger. Det er mye mer familier som kommer, eller voksne med unger.
Denne gangen gikk det over all forventning- selv om vi var femti på hytta.

Og det var fortsatt plass til flere. Blåfjellenden blir aldri helt full.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar