17.07.2018

Fellesferie og Blåfjellenden

Kjekke folk på besøk.

Etter lang tids fravær, nesten to uker, var det igjen tid for å besøke Blåfjellenden.

Nilsebu er en kjekk hytte, men Blåfjellenden i sommersol og over 20 grader er heller ikke værst.
Siden Bestyrerinnen hadde lagt opp til en lørdagstur, kunne jeg ikke ta innover før på søndagen. Det kan ikke være mange gangene jeg har overnattet søndag til mandag, men denne gangen ble det slik.

Det hender at jeg treffer folk på vei mot hytta søndagen, når jeg tar en dagstur frem og tilbake. Så helt alene trenger jeg ikke å bli. Jeg har tidligere hevdet at Blåfjellenden er en av norges best bevarte fellesferie hemmeligheter, for det pleier ikke å være mye folk i juli.
Denne gangen var hytta i god stand da jeg kom. Tingene sto på rett plass. Det så ut som om det var både brukt kost og fille. Bare velstand.

Det var ingen på hytta da jeg kom. Jeg fikk noen timer for meg selv, men de kunne jeg greit bruke til å bade nede i elva.

Bademulighetene var litt begrenset.  Vannstanden i Leitesånå var lav, selv om det rant vann.  Ute i elva gikk vannet til midt på leggen. Jeg måtte legge meg langflat for å få kroppen under vann.
Temperaturen i vannet var av "syden"kvalitet. Godt over 20 grader. Jeg benyttet anledningen til å lempe vekk en del stein fra bunnen av elva der de fleste bader. Under er det grov sand, men likevel  bedre å tråkke på enn stein. Jeg er vanligvis ikke spesielt glad i å være ute i kaldt vann, men denne gangen var det bare helt bra.

Det kom etterhvert folk. Først to damer som jeg hadde gått forbi på vei inn. De ville overnatte på Langavatn og Sandvatn, før de avsluttet med en tur tilbake til Høgaleitet i Hunnedalen.
Det sto plutselig også en jente i stua. Hun hadde kommet opp Fidjadalen alene. En lang men skikkelig fin tur, mente hun. Hun og en venninde, som kom fra Hunnedalen, skulle gå Lysefjorden rundt.

Så ble det liv og latter i hytta. Det kom en familie på 5. De hadde vært på tur før. Ungene var i alder 5-6 til 10, og hadde fortsatt mye overskudd etter turen fra Hunnedalen. Opp og ned ut og inn.
De ville mot Sandvatn dagen etter.

Siden det ikke var noe spesielt å ta fatt på, vasket jeg dassen. Det trengs alltid. Det hadde vært en gjeng fra turistforeingen inne og tømt dassen. Så nå er også den klar for et nye gjester.

Det har vært en fantastisk sommer. Temperaturen har ofte ligget godt over 20 grader - ute. Inne på hytta har termometeret vist nesten 30 grader, selv med vinduene oppe.
Den fine sommeren har vart og vart, og den ser ut  til å fortsette.

Det er noe eget med å kunne gå over heia i lite klær og med lett sekk.

Jeg hadde en fin tur tilbake.

Det kom en familie i mot. De ville inn til hytta, for så å ta mot Sandvatn dagen etter. Hytta ville ikke stå tom den natta heller.

2 kommentarer:

  1. Godt å se at du holder orden på deg selv og Blåfjellenden. Fortsatt god sommer

    SvarSlett
  2. Takk - god sommer til deg også. (Vi har nå hatt så fin sommer at gode ønsker antakelig ikke er nok.. Neste uke i "syden".)

    SvarSlett