02.07.2018

Fjellfolk og god stemning på Blåfjellenden

Lange lyse kvelder på Blåfjellenden.

Hva er det som gjør et besøk på en ubetjent eller selvbetjent turistforeingshytte spesielt? Det er et spørsmål som jeg har svart på i mange sammenhenger, men som jeg ikke har klart å svare godt på.

Denne frdagskvelden ble det i hvert fall klart for meg at svaret henger sammen med hvordan vi, - andre gjester og meg selv - oppfører oss på hytta. Vi har det hyggelig sammen. Det er meget skjeldent at ting blir vanskelig, og nesten aldri "ubehagelig".
Denne fredagskvelden ble virkelig hyggelig. alle  gjestene  på hytta -16 tilsammen - satt i stua og snakket sammen.  Nå kom de siste i ni-tiden, men fra da og til det ble mørkt var det en alle tiders stemning i hytta, og jeg tror alle syntes det var kjekt.

Nå blir det egentlig ikke mørkt. Ingen tente stearinlysene og ovnen var kald, men selv uten disse tingene ble det en usedvanlig fin kveld.
Gjestene er i forskjellig alder, og kommer fra forskjellige steder. Denne gangen var Ålgård representert med Foreldre og sønn -  på 15. Disse med en veldressert sauehund. Skikkelig kjekt å se hunden i "arbeid".

Det kom folk fra Hunnedalen, noen fra Langavatn og andre fra Fidjadalen. Og det skulle folk omtrent de samme plassen, men ikke de samme folkene.
De siste ukene har jeg også ønsket velkommen en god del folk med telt og utstyr i ryggsekken. Planen var å ligge i teltet, men knotten overtalte de ganske kjapt til å ta natta innendørs.

Og det er jo bare kjekt for oss på hytta.
Det er alltid et eller annet som må gjøres på hytta. Denne gangen var det bordet i stua som hadde fått en killevink. Det rundebordet hadde en løs bakfot....

I tillegg var det en vindushaspel som trengte å fornyes.
Med hyggelige gjster er slike ting ikke noe problem. Bordet ble ordnet meds jeg spiste middag, og vindushaspelen ble satt på plass av den som hadde den nærmeste køya.

Det er ingen sak å ha ansvaret for hytta nå gjesten tar i et tak-. Som både denne gangen og forrige gang jeg var inne på hytta.

Vi var 16 totalt på hytta natt til lørdag. Bare senger på to rom var bestilt. Natt til søndag var alle 12 sengene bestilt.
Nå er det meget god plass utenom sengene på de tre rommen som kan bestilles. I alt er det 50 madrasser tilsammen på begge hyttene. Og de fleste med sengetøy - rundt 43-43 sengesett.
Det er med andre ord god plass selv om 12 senger er bestilt.

På vei tilbake på lørdagen møtte jeg gjengen som hadde bestilt. Unge og gamle- 12 stykker minst, i et følge.

2 kommentarer: