02.06.2019

Lyse kvelder og snart sommer på Blåfjellenden.


Fire glade jenter og jeg på fredag.

Jeg viste at jeg ikke ville bli alene på Blåfjellenden denne fredagskvelden. Det er mulig å sjekke hvor mange køyer som er bestilt på nettet. Det var bestilt 4 senger. Av omtrent 50 soveplasser er det mulig å bestille 12 senger + 2 senger og hundebur på hunderommet. Resten av soveplassene er for det meste på madrass på gulvet.

Det er egentlig like godt å ligge på madrass på hemsen som å ligge i en seng, men noe mer uvandt. Unger på Blåfjellenden for første gang velger ofte å ligge på hemsen, nettopp fordi det er litt uvanlig.
Med nesten 50 sengeplasser betyr 4 bestilte senger så avgjort ikke at det er fullt på hytta. Ikke en gang at det er trengsel. Denne kvelden ville det bli andre på hytta. Det er jo alltid kjekke folk i heia, og det er hyggelig å treffe nye ansikter. Jeg lurer alltid litt på hva slags folk jeg vil møte.

På vei innover mot Blåfjellenden møtte jeg en god del folk som hadde overnattet og var på vei tilbake til Hunnedalen. Jeg hadde «glemt» at det var helligdag på torsdagen og at fredagen – en «inneklemt» dag - var fridag på skolene.

Nok så mange hadde benyttet anledningen til en fjelltur sent i mai. Det er ikke mulig hvert år. For eksempel begynte ikke sesongen 2015 før i midten av juni. I år er det mindre snø enn det har vært de siste 20 årene - minst...
Jeg møtte ganske tidlig et par som hadde ligget i telt inne i Blåstøldalen. Selv teltsesongen har begynt.

Langs «Samholdstjørnet» litt innenfor Tangane, møtte jeg tre stykker og en hund som kom fra Blåfjellenden. De hadde brukt hunderommet, og var godt fornøyd med at turistforeningen tilrettelegger for folk med hund.

Ved Fossebekktjødnet kom det en hel gjeng i mot. Det var mødre med unger. 4 jenter i 11-12 års alderen og 3 voksne. Småjentene var på vei ned mot vannet for å bade. I et vann som neppe holdt mer enn 9-10 grader. Nå skinte sola, men det var heller ikke mer enn de samme 9-10 gradene i lufta.
En kald opplevelse for de fleste, utenom jenter på 11-12 år.
På hytta var hemsen over inngangen opptatt, men gjestene var ute på tur. De kom nedover stien fra Langavatn/Flørli etter en stund. 4 blide og greie jenter som hadde kommet opp Fidjadalen på onsdagen. Det hadde vært en litt lengre tur enn de hadde tenkt, og siden planen var å ta to overnattinger i heia benyttet de anledningen til å få to kjekke kvelder og netter på Blåfjellenden.

Det kom ingen flere gjester denne fredagskvelden. Ikke som forrige helg da det kom 6 stykker rundt 11 på kvelden.
Fredag var det sol. Lørdag regnet det. Og blåste. Nå er det alltid verre å sitte inne og se ut på været, enn å virkelig være ute å kjenne på naturkreftene. Antakelig var det værmeldingen som holdt folk borte fra Blåfjellenden denne lørdagen. På vei tilbake til Hunnedalen på lørdag, møtte jeg ingen som ville til hytta.

Det kan komme folk fra andre steder enn Hunnedalen. Jeg tror ikke hytta ville stå tom.

Det var likevel mange på vei innover. Jeg møte en stor sauedrift nesten nede i Hunnedalen, og her var det med mange folk, både unge og gamle. Stølen på Blåfjellenden ville bli rimelig full.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar