08.06.2019

Torsdagskveld på Blåfjellenden.


Nesten uten folk.

Det ble en torsdag til fredagstur denne uka. På lørdag ville jeg være opptatt, og værmeldingen var heller ikke helt bra...

Nå ble det i løpet av torsdagen advart mot både vind og regn på YR. Regnet skulle komme etter fire. Jeg var på plass i hytta rundt 4. Bare minutter etter at jeg hadde satt meg ned kom tordenbøyene.

Vannbøtte jeg stillet under takskjegget ble full på et blunk.
Sesongen 2019 har startet for fullt. Selv om det ikke er fullt på hytta. Så langt har det likevel vært ganske mange som har tatt turen til Blåfjellenden. Mange har tatt den lange turen opp Fidjadalen, det har kommet folk fra Flørli og noen har tatt mot Skåpet og Vinddalen fra hytta.

Alt i alt har jeg registrert rundt 100 overnattinger siden påske. Det er i overkant av hva det vanligvis kommer på denne tiden. Tidlig sesong og bra vær gir godt besøk.
Ikke mange har benyttet seg av muligheten til å bestille seng for natten. Noen av de som hadde forhåndsbestilt, valgte likevel å bo på hemsen.

En torsdag tidlig i juni vil det ikke være mye folk. Jeg er ofte alene på fredagskveldene om værmeldingen ikke er god. Denne gangen trodde jeg det ville være mulig å bli alene.

Det var folk på hytta da jeg kom. En enslig kar hadde sammen med sin hund tatt inn på annekset. De hadde kommet onsdag og ville tilbake på fredagen. Karen var fra østlandet og hadde ferie. Sekken var full av telt og greier, og veide over 20 kilo. Det hadde tatt tid å komme innover.
Det ble bare meg på hovedhytta denne natten.

Tiden gikk fort, og jeg satt ved det runde bordet og leste til omtrent 11. Det var ikke nødvendig å tenne lys, men jeg fyrte opp i ovnen, selv om det var omtrent 20 grader inne. Det er hyggelig å fyre opp, og varmen kunne kjennes.
Igjen ble det en opplevelse å få en fantastisk morgen på Blåfjellenden. Sol, blå himmel og nesten vindstille fra morgenen av. Rundt hytta er det grønt og fint. Sommeren er kommet nede på 600moh.

Det ble litt tid til jobbing. To kart på plate kom inn i vinter. Disse var det meningen å få hengt opp. Problemet er at festeanordningen er litt spesiell, og krever et tynt skrujern. Det nyttet ikke med drill, som jeg først forsøkte. Det hjelper heller ikke å ta med feil skrue. Det ga feil skrujern.
Kartet kom «nesten» på plass i hovedhytta, og riktig skrujern er kjøpt inn. Det blir en jobb neste gang jeg er innover.

Oppe i heia går stien på begge sider av noen steiner. Her har rypa funnet det for god til å lage reir. Jeg traff rypemor både på turen inn og på turen ut, trofast rugende på eggene og bare måtelig engstelig for meg som gikk forbi.

Det kom folk imot dagen etter. Først traff jeg to (antakelig) nederlandske gutter. Også disse med store sekker. Jeg har en mistanke om at de tar inn på hytta selv om planen var å ligge i telt.
Litt sener kom det tre blide og kjekke jenter oppover lia. De var på sin første tur i dette terrenget, og vi snakket litt om turen innover og videre til Langavatn og Lyseveien.

Det er bestilt en del senger i pinsehelga, langt fra alle, men hytta vil ikke stå tom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar