23.09.2019

Høstdager med sommertemperatur på Blåfjellenden.


Lørdag og søndag sent i september.

Vi nærmer oss slutten av september. På Blåfjellenden varer sommersesongen ofte til slutten av oktober. Sommeren derimot varer ofte bare til august. Denne helga varslet YR sol og sommer.

Med godt værvarsel blir det ofte mange folk på Blåfjellenden. Med fint høstvær,blir det ofte enda flere. Hva da med fint sommervær i slutten av september?

På vei innover mot hytta på fredag, mente jeg å kunne se ferske spor. Jeg trodde derfor at det ville være folk og at det var fyrt opp i ovnen. Jeg kom til tom hytte. Nå var ikke fredags været direkte sommerlig. Sommeren skulle komme på lørdag.
Jeg tok innover for å få oppleve en sommerlig og strålende sommermorgen på Blåfjellenden, muligens for siste gang denne sesongen.

Det var bestilt senger for natt til lørdag, men det har hendt at folk som har bestilt ikke dukker opp. Siden det var to fulle rom som var bestilt, mente jeg at i hvert fall noen ville komme.
Det å være alene på Blåfjellenden noen timer er bare kjekt. Denne gang tok jeg inn på den gamle hytta. Den har fått nye vinduer siden sist jeg lå der, og i tillegg er terrassene og benkene utenfor fornyet.

Inne er det kommet opp en skohylle i skuten, og rekkverk på trappa opp til hemsen. Forbedringer som det likevel vil ta tid å bli fortrolig med – for en som har vært på den «gamle» hytta noen hundre ganger – muligens opp mot 500 ganger opp gjennom årene. Alle endringer er «vanskelige»....
Det kom først to jenter litt ut på kvelden. De la seg til i telt et lite stykke fra annekset (og forsynte seg av ved til bål, som brant ut utover kvelden.) Jeg burde nok ha fortalt jenten at veden koster 5 kroner kiloet, og er for STF`hytter.

Litt etter kom det to jenter til. De valgte å ta inn på annekset, og fikk det for seg selv den kvelden og natten. For egen del gikk jeg og kikket etter folkene som hadde bestilt. Først etter at det hadde blitt mørkt kom det en gjeng fra Hunnedalen. Da var klokka over halv ni.
Det var en familie på 5 som kom. De hadde startet innover i femtiden, og var forberedt på at rommet kunne være opptatt. Med ingen andre på hytta, gikk det greit å installere seg på et firemannsrom med en madrass på gulvet.

Litt senere – en god stund etter at det hadde blitt skikkelig mørkt, kom den andre familien. Begge familiene var sammen på sin årlige tur til en hytte, og ville bli i to dager. De fikk antakelig noen riktig flotte dager på fjellet.
Ikke overraskende var det mange som ville til Blåfjellenden for en flott høsthelg – med sommertemperatur. Det kom et par fra Hunnedalen på dagstur, og det kom folk ned bakken da jeg begynte på tilbaketuren.

En hel gjeng med ungdom (antakelig over 30, men fortsatt ungdom) var på vei. Først tre karer, resten et godt stykke senere. De siste hadde startet etter de første...

Lengre nede møtte jeg mor med to små unger. Den eneste «familien på vei, men det var jo to andre familier med unger på hytta allerede. Nedover mot Hunnedalen kom mor og datter (håper jeg ikke tar feil...) Jeg måtte få med at den yngste hadde ny sekk.
Litt lengre nede kom to andre jenter. Det var de som hadde bestilt hunderommet. Med de var alle som hadde bestilt kommet, mente jeg

Helt sist kom det et par – i skikkelige sommerklær – de mente også at de hadde bestilt, men i følge min opptelling var alle alt på plass. Jeg håper det går seg til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar