18.02.2013

Turgjengen på Blåfjellenden fredag 15. februar 2013

Skitur i mørket til Blåfjellenden.

Det ble anledning til å ta en skitur til Blåfjellenden i helga. Ikke det beste føret, men det gikk greit inn.
På nettet var det meldt om en gjeng fra ”Turgjengen” som også ville komme innover.  Det ble nevnt start kl 17:00, og ikke lenge etter 20:00 kikket jeg etter lys.
Gjengen kom først kl 21:30. Gode hodelykter ga antakelig bedre sikt enn det jeg hadde nedover bakken. I hvert fall så det ut som om de hadde kommet seg ned uten store problemer. Hele 9 stykker var med på turen. Både gutter og jenter. Det ble folk på de fleste rommene.
Hytta var kald da jeg kom inn -1 grad, og ikke helt varm rundt 22:00. Med så mye folk ble det likevel varmt etter hvert.
 Gutta i gjengen ordnet opp. De hentet vann i bekken. De fant tynn is og rennende vann under bak en stein, og hentet opp så pass at vi hadde nok til vasken dagen etter. Det ble også hentet inn ved fra uthuset.
Middagen må ha smakt godt, for det var stille rundt bordet en stund.
Det var ikke mye stille ellers. Mye latter og gode historier. Det ble en kjekk kveld.  Det ble også en hyggelig morgen, med gode historier og snakk om ruter, stier og hytter.
Gjengen skulle videre til  Langavatn og var litt engstelige for isen på elva. Det trodde jeg ikke de trengte å tenke på en gang. Antakelig så er det minst 60 cm is de fleste plassene.
De forsvant rundt kanten oppe ved Blåstøldalen og jeg gikk opp bakken mot Leitevann.
En hyggelig tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar