25.08.2014

Utsikten imponerer på Blåfjellenden.

Vinduene må pusses ofte.

I 2014 har DNT hatt kåringer av hytter i 10 forskjellige kategorier. Det var, for å nevne noen: den skumleste, mest historiske, beste sjekkehytte, den mest originale, og så videre.
Det manglet en kåring.  Hytta med best utsikt.
Her burde Blåfjellenden kunne komme høyt opp på lista. Utsikten nedover Fidjadalen fra hovedhytta er formidabel.
Det er den tingen flest besøkende kommenterer. De fleste bruker tid på å stirre ut vinduet og nedover dalen. Det runde bordet i vinduskroken er nok den plassen de fleste foretrekker å sitte.
Og nettopp rundt dette bordet samles vi ofte alle på hytta om det bare er 4-7 stykker totalt. Det har blitt mange hyggelige kvelder i godt selskap med prat om mange ting. Heia, fjellet, turer, stier og hytter er noe alle kan være med å diskutere. 
Og for min egen del var nok utsikten fra stuevinduet en av årsakene til at jeg syntes hytta var spesiell.
Jeg har sett nedover dalene i mange år, både sommer og vinter. Og blir ikke helt ferdig med det.
I år hadde hytta besøk av noen fra Frankrike. En av disse laget en fin tegning i hytteboka.  Tegningen kan muligens gi et noe annerledes inntrykk av utsikten, i forhold til et foto.
Det er vanskelig å plukke ut det beste bildet av utsikten. Jeg har så mange.
Det får klare seg med et «vanlig» tatt i år. 
Nå gjelder det bare å få til en avstemming. Nå ja, de fleste hyttene har utsikt. Noen bedre enn andre, men jeg synes utsikten fra Blåfjellenden er flottest.
Jeg ar ofte lurt på om det ikke ville være mulig å ta litt ekstra for utsikten f. eks 10 kroner. Det er bare å besøke hytta og sjekke opp – om utsikten er verdt pengene.
Den er i hvert fall verdt turen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar