11.07.2016

Blåfjellenden i regnvær.


Regn og ikke mange på tur.

En kjapp rapport fra en kjapp tur til Blåfjellenden. Det ble bare dagstur inn til hytta denne uka. Og jeg tok innover, ikke for å jobbe, mer for turen sin del.
En uke i «syden» gjør at jeg ikke fikk den vanlige overnattingsturen.
På vei innover mot hytta på søndag, lurte jeg på når jeg ville treffe folk. Det er ofte noen som starter tidlig, og som jeg derfor treffer omtrent nede ved Hunnedalen.
Ikke denne gangen.
Først ved brinken ned mot dalen, kom det et par imot. Jeg stoppet og snakket med folkene – danske og på vei mot Hunnedalen.
I lia nedover mot dalbunnen, kom det to andre jenter imot. En i gul sydvest, som lyste godt opp.
Litt lengre nede kom det en gutt i god fart oppover – i kortbukse. (Jeg har glemt å nevne at det regnet som bare nøkken…) Han ville tilbake til bilene så snart som mulig. Lengre bak kom to kammerater i et litt mer normalt tempo – siste mann hadde nøklene til bilene….

Lørdag hadde det vært bra vær, og selv om det regnet «katter» på søndagen burde det egentlig ha vært flere folk på hytta en helg i juli. Det kan virke som om besøket etter hvert har spredd seg ut over uka, og at flere velger å gå tur utenom helga. Jeg har alltid sagt at Frafjordheiene er en av Norges best bevarte fellesferiehemmeligheter. Nesten ikke folk, greie hytter og kort avstand. Dette er terreng og turer for «folk flest».
De siste årene er det folk inne om omtrent hver dag om sommeren, så kanskje noen har forstått dette..
På hytta var det to karer – en gammel kjent, som gjorde de siste forberedelsene til å forlate stedet. Det ble ryddet og vasket opp.
Det er litt spesielt å komme til Blåfjellenden sånn bare for en time. Det er ikke så mye som kan gjøres, spesielt denne dagen. Det hadde regnet omtrent hele tiden innover, og alt var vått. Skikkelig gjennomvått.
Jakke og bukse måtte henges til tørk, og et håndkle under for å fange opp vannet som rant.
Uten skikkelig tøy – ingen jobbing…
Likevel ble hytta forlatt i god stand i påvente av neste gjester. Det vil sikkert komme noen.. Men jeg møtte ingen på vei innover. Kanskje vil det komme noen fra andre hytter, eller Flørli?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar