17.09.2018

Høst, regn og folk på Blåfjellenden


En hel klasse på hytta.


Høsten er en fin tid i heia. Flotte farger, klar luft og ofte fine forhold. Når det ikke regner....
Denne helga var våt. Likevel kom det folk og det var mange på vei innover på lørdagen.

Innover mot hytta på fredags ettermiddag, gikk jeg og lurte på hvor mange som ville komme til hytta denne kvelden.
Det var ikke bestillinger da jeg dro. Været var ikke bra og værmeldingen enda dårligere.
Vind og regn og til og med kaldt på lørdagen, ned mot 5-6 grader.
Med regn og vind i mot, kan 5-6 grader virke riktig surt.
Det var ingen på hytta da jeg ankom. Det tok ikke lang tid før det kom en kar fra Mån. Utlending – han var fra Belgia.

Han hadde kommet haikende fra Genf dagen og til Stavanger med båt dagen før og tatt inn til Frafjord. Fredagen tok han til Eikeskog og startet opp mot Blåfjellenden. / timer etter start sto han i skuten med våte klær og tung sekk.
Uten kart og kompass, og uten en klar plan for hvor han ville gå dagen etter.

Det går helst godt.
Rett etter vi hadde satt oss til rette i benken med varm te og litt mat, kom regnet – skikkelig. Det styrtregnet.
Vi var begge skikkelig glade for å være i hus med varme i ovnen og med tørre klær.


Etter en god stund dundret det i døra i skuten og inn kom fem jenter – i sin beste alder- dryppende våte og med godt humør.
Humøret ble enda bedre da de kom inn i varmen og fikk på tørre klær.
De var i fra Jæren, vant med å ta i et tak, hentet vann og fikk sekker og klær til tørk ved ovnen i en fart. Det ble liv og latter i hytta.

Det ble dammer på gulvet under klærne som hang ved ovnen. De hadde nok vært litt mer uheldige med været på turen over heia enn jeg.

Det kom ingen flere denne kvelden. Vi ble 7 stykker på gamlehytta. Annekset fikk stå tomt.
Værmeldingen for lørdagen var ikke helt god. Det skulle regne fra morgenen av, men bli bedre ut over dagen, før regnet igjen overtok.

Vi fikk hytta på stell og ventet på været. Først noe før 12 tok vi ut. Jentene mot Sandvatn og jeg mot Hunnedalen.

På returen lørdags morgen går jeg alltid og lurer på hvor mange jeg vil treffe på, som skal inn til hytta. Som oftest er det ganske få. Jeg er ofte nede ved bilen en god stund før folk har fått på seg fjellskoene og tatt fatt på turen innover..
Rett før Fossebekken kom det en gjeng i mot. 22 stykker. En klasse – antakelig 9-10 år med 10 voksne. De sto akkurat og tok på regnklær, og de ville antakelig få en våt tur innover.

Blåfjellenden vil så avgjort ikke være uten gjester denne natta.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar