12.08.2021

En onsdag i august på Blåfjellenden.

Flott vær og få folk på hytta.

Det blir ikke så mye gjort som «Tilsyn» på en dagstur til Blåfjellenden. Selv om jeg planlegger å bli noen timer, går det tid til å spise og finne «roen».

Som regel synes jeg det er kjekt å komme til hyttene. Denne gangen var det dessverre ikke like hyggelig som vanlig. Det var gjester på annekset, som hadde bestilt hunderommet. Det hindret selvsagt ikke at hundene var inne i hytta da jeg kom.

Litt overrasket og litt «sur», ble det ikke helt den glade hilsen jeg burde har kommet med. Det ble heller litt surt. Men hva har hundene inne i hytta å gjøre.

Nå må det sies at gjestene gjorde en skikkelig innsats for å få hytta på stell, Både rengjøring av benken og vask av gulv. Hytta så riktig fin ut da de forlot plassen for å ta mot Hunnedalen. .

Det er dessverre fler og fler med hund, og det er mange hundeeiere som rett og slett gir blaffen i regler for hund på hyttene. Dette opplever jeg ganske ofte, så det må sies at det tross alt er et problem – med hundeeiere.

Ellers var det litt underlig å finne gardinene hengende nedover på den ene siden. Nå hadde jeg kroker nok til å få på plass gardinene, men det var litt uventet. Det er ikke så lenge siden jeg var på hytta og da var alt i orden.

Det som ikke er i orden på annekset, er solsellestrømmen. Jeg har forsøkt å få på plass dette, men har nå avtalt med «ekspert» Egil om en hjelpende hånd. Det blir likevel en stund til – ut i september.

Denne gangen var det folk på hyttene natt til onsdag, men jeg møtte ingen på vei mot hytta. Nå kan det komme folk fra andre steder enn Hunnedalen, men denne dagen var det langt flere som ville ligge i telt enn som ville ligge inne.

En gjeng var på vei mot Blåfjellenden, men ville til Sandvatn – den dagen. Det blir en ganske lang dagsetappe. Folkene var forberedt på en lang tur, og var også klar over den litt kortere ruten de kunne få ved å følge gjeter stien mot Blåfjellenden og ta direkte innover mot Svartedalen og Stutaheia.

Det kom et par som hadde startet på Flørli den morgenen. De klaget litt på merkingen ved Nordånå. (Elva mellom Jomfruvannet og Blåstøldalen.) Da jeg gikk her for noen uker siden fant jeg heller ikke helt merkingen for kryssingen av elva. Det er røde T-er nedover på vestsiden og oppover på østsiden, men ikke det er ikke helt klart hvor kryssingen skal gjøres. I «gamle»dager gikk stien nesten helt oppe ved vannet, og her vil det alltid være mulig å komme over.

Det ble noen timer med litt rydding og fixing. Ikke alt er på plass, men hytten er klar til gjester. Det er bare å bestille seng. (Men ennå er rom 6,7 og 8 mulig å bestille.... Disse finnes ikke på Blåfjellenden.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar