23.08.2021

Sensommer eller tidlig høst på Blåfjellenden

Sommervær på dagen, kaldt på natta.

Denne fredagen ble det en tur til Blåfjellenden som vanlig. Og som vanlig ble jeg alene ganske lenge. Fredag er litt spesiell slik. Folk kommer ofte sent til hytta.

Denne gangen var klokka over 8 på kvelden før de første kom over kanten på stien mot Hunnedalen. Plutselig var vi 7 stykker.

Nå er det helt greit å være alene. Det skjer ganske ofte om jeg går innover midt i uka – litt tidlig eller sent i sesongen. Fredag kommer folk sent. Selv sent eller tidlig i sesongen.

Nå begynner det å bli mørkt tidligere og tidligere. Og de som kommer sent bør ha med lykt. Det er i grunnen greit å gå med lykt. De lyser så pass godt at det er enkelt å finne stien. Ikke slik som i gamle dager, da lyktene stor sett ikke lyste mer enn et stearinlys.

Nå kom det folk sent denne gangen også. Godt over ti kom siste mann inn til hytta. Uten å ha bestilt plass. Denne dagen var det greit. Med bare få folk på hyttene, var det ikke problemer med å finne et eget rom til den som kom sist.

Jeg ville ikke stolt på at det var ledige rom. Lørdag ville det antakelig være folk på nesten alle fire hemsene. Det skyldes at det på rom 6,7 og 8 kan bestilles sengeplass. Disse rommene finnes ikke. De som har bestilt på disse rommene må finne seg en plass og det blir som oftest på hemsene. Da blir det ikke ledige senger til andre.

Fredag var en dag med skyer og vind. Det vær for mer enn bare en tynn bluse, selv om det kom en kar – litt sent som alle – i bare treningsbukse og bluse. Det så litt kaldt ut for meg.

Lørdag var det vindstille, blå himmel og temperaturen steg raskt fra nesten frost til omtrent 15-16 grader. Det var en flott – nesten fantastisk – morgen. Virkelig en av de morgenen som bør huskes.

Nå har det vært mange flotte morgener på Blåfjellenden dette året. Mange flere enn normalt. Selvsagt kan det skyldes at jeg velger å gå innover de dagene været er bra. Det har likevel vært skikkelig flott å få oppleve så mange flotte, varme og solrike morgener.

Det var meningen å ta mot Hunnedalen litt sent denne dagen. Det ble tid til litt småjobbing. Folk kom seg avgårde. Noen mot Sandvatn og andre tilbake til Hunnedalen.

Jeg ble ikke lenge alene. Ganske tidlig kom det tre karer fra Langavatn. De ville til Flørli på søndag. Turen var en 70 års gave til en av karene. En flott gave. Jeg tror jeg skal ønske meg en helikoptertur til Blåfjellenden på min 80 års dag....

På vei mot Hunnedalen møtte jeg folk som ville innover. Bare et lite stykke oppe i bakken gikk jeg på tre stykker. Far og to sønner slik jeg forsto det. På grunn av korona hadde det ikke blitt den vanlige turen med konfirmanten i fjor, men i år sto turen på programmet. De fikk et flott vær for turen.
Ved Fossebekken satt et helt følge. Voksne og unger. Da var klokka fem på ettermiddagen. De kommer nok fram til Blåfjellenden, men jeg er redd klokka var omtrent 8 på kvelden før de så hytta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar