06.06.2016

Hva gjør "tilsynet" en lørdag på Blåfjellenden?

Noen småjobber som også må gjøres.

Denne helgen ble tilbrakt på blåfjellenden. På grunn av flom og ras, ville det blitt en lang tur hjem, og jeg valgte derfor å bli til søndag. At veien ble åpnet på fredag, fikk jeg først greie på lørdags kveld – sent.
Noe må gjøres for å få tiden til å gå… Og det er alltid en masse jobber som burde ha blitt gjort for lenge siden.
Det første jeg måtte ta tak i var uthuset. Ingen hadde gjort rent her siden sist jeg tok en runde med kost og vann. Uthuset inkluderer også doene. Nå er det ikke så veldig vanskelig å gå i gang med renholdet på doen. Setet er lakket, vinduene er kledd inn og det er panel på hele rommet. Det krever imidlertid vann, mye vann, og det må hentes i bekken. Bare det er en liten jobb – for gamle folk.
Vinduene fikk en omgang, alle fluene ble sopt ned i dassen og alt rusk og rask ble fjernet. Det ble vasket med sterkt kokende såpevann.'
Det ble rent.
Jeg fikk bosset på plass. Det var alt et par sekker med boss, og en av disse var selvsagt havnet ute i uthuset og ikke på bossrommet.
Vedsekkene ble stablet sammen og gulvet fikk en omgang. Det så ordentlig ut.
En jobb som må gjøres med et par års mellomrom, er å skifte gass-slangene. De går rett og slett ut på dato, og datoen står stemplet på slangene…
Det betyr en time eller to med skrujern og kniv. Det betyr også at jeg har tenkt på dette i forbindelse med innkjøp av utstyr i vår. Ikke bare slange, men også slangeklemmer. Det vil alltid bli bruk for et par nye slangeklemmer.   Ellers er det egentlig en kurant jobb.
Det eneste knepet jeg har, er å smøre niplene som slangen skal tres inn på, med Zalo. Mye greiere å få slangen inn på.
Det ble tid til overs. Utenfor den ene døra på skuten til hovedhytta, var et par bord i plattingen knekt.  Det ligger normalt en matte på plattingen her. Antakelig var det fuktighet under matten som var årsaken til at plankene ble svekket.
Jeg fikk med litt strev, vekk restene av de gamle plankene, og med adskillig mer strev fant fram en ny plank under annekset. Jeg måtte flytte på en del material under hytta for å få tak på det jeg trengte.
Det enkleste var å få på plass de nye plankebitene. Det tok lengre tid å rydde opp etter jobben.
Eller ble det tid til både vindusvask, rydding og få ting på sin rette plass. Alt tar tid.

Ingen stor jobber denne gangen, men jeg var likevel rimelig fornøyd med hva jeg fikk til på en dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar